Regulamin Organizacyjny podmiotu leczniczego prowadzonego przez ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o.

 

Preambuła

  1. Regulamin Organizacyjny określa organizację i porządek procesu udzielania świadczeń zdrowotnych przez Podmiot leczniczy ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu.
  2. Regulamin Organizacyjny obowiązuje:
    1. wszystkie osoby zatrudnione przez ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o. w ramach prowadzonej działalności leczniczej, niezależnie od podstaw prawnych zatrudnienia,
    2. wszystkich pacjentów, którym udzielane są świadczenia zdrowotne.
  3. Niniejszy Regulamin Organizacyjny, zgodnie z art. 23 i 24 Ustawy o działalności leczniczej, określa:
    1. cele i zadania Podmiotu leczniczego,
    2. strukturę organizacyjną,
    3. miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych,
    4. rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych,
    5. przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych przez Podmiot leczniczy z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń,
    6. organizację i zadania,
    7. warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych,
    8. zasady prowadzenia dokumentacji medycznej oraz wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej ustalonej w sposób określony w art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta,
    9. prawa i obowiązki pacjenta,
    10. sposób kierowania Podmiotem leczniczym i jego komórkami organizacyjnymi.

 

§ 1 Podstawy prawne Regulaminu Organizacyjnego

  1. ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o. jest podmiotem leczniczym, w rozumieniu art. 4 pkt 1 Ustawy o działalności leczniczej działającym na podstawie:
    1. Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2025 r., poz. 450, 620, 637 z późn. zm.) i przepisów wydanych na jej podstawie,
    2. Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2024 r., poz. 581 z późn. zm.),
    3. Ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2025 r. poz. 769 z późn. zm.),
    4. Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 kwietnia 2020 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. z 2020 r., poz. 666 z późn. zm.),
    5. Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1781 z późn. zm.),
    6. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27.04.2016r w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95 / 46 / WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE. L. 2016.119.1 z 04.05.2016 r.),
    7. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 2024 r., poz. 1061, 1237, z 2025 r. poz. 769 z późn. zm.).
  2. Do wykonywania zadań przez ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o. ustala się wewnętrzną organizację, przedstawioną w dalszej części niniejszego Regulaminu.

 

§ 2 Firma podmiotu leczniczego

  1. Podmiot leczniczy działa pod firmą: ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o.
  2. Nazwa zakładu leczniczego: ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o.
  3. Adres: 54 – 058 Wrocław, ul. Pomarańczowa 8.
  4. ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o. jest wpisana do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Dolnośląskiego, nr księgi: 000000275024.

 

§ 3 Cele i zadania

  1. Celem działania ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o. jako podmiotu leczniczego jest udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie diagnostyki obrazowej, w szczególności wykonywanie badań radiologicznych, takich jak zdjęcia RTG, pantomograficzne, cefalometryczne, tomografia CBCT oraz inne badania z wykorzystaniem promieniowania jonizującego służących przywróceniu i poprawie zdrowia.
  2. Do zadań Podmiotu leczniczego należą w szczególności:
    1. udzielanie specjalistycznych świadczeń zdrowotnych w zakresie stomatologii, w tym wykonywanie badań diagnostyki obrazowej, takich jak zdjęcia rentgenowskie 2D, tomografia komputerowa CBCT oraz cefalometria,
    2. prowadzenie, przechowywanie i archiwizacja dokumentacji medycznej pacjentów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
    3. przestrzeganie zasad etyki zawodowej, tajemnicy służbowej, praw pacjenta oraz przepisów o ochronie danych osobowych, w szczególności RODO,
    4. kształtowanie pozytywnego wizerunku podmiotu leczniczego poprzez wysoką jakość świadczonych usług oraz kulturę organizacyjną,
    5. współpraca z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą oraz instytucjami systemu ochrony zdrowia.

 

§ 4 Struktura organizacyjna

  1. W strukturze ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o. funkcjonują komórki organizacyjne w postaci pracowni diagnostyki obrazowej, w których wykonywane są badania radiologiczne, w szczególności zdjęcia rentgenowskie 2D, cefalometria oraz tomografia CBCT.
  2. Świadczenia zdrowotne udzielane są w następujących dniach i godzinach:
    1. Poniedziałek – od 9.00 do 19.00,
    2. Wtorek – od 9.00 do 19.00,
    3. Środa – od 9.00 do 19.00,
    4. Czwartek – od 9.00 do 19.00,
    5. Piątek – od 9.00 do 19.00.

 

§ 5 Miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych

Miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych jest:

  1. Wrocław, ul. Wiktora Brossa 1D-1E,
  2. Lubin, ul. Jana Pawła II 88B / II.

 

§ 6 Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych

  1. Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez pracowników medycznych, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje do wykonywania świadczeń, potwierdzone dyplomami, certyfikatami i spełniających odpowiednie wymagania zdrowotne.
  2. Rejestracja pacjentów dokonywana jest na podstawie zgłoszenia:
    1. osobistego w miejscu udzielania świadczeń,
    2. złożonego poprzez serwis do umawiania wizyt on-line na stronie internetowej https://bezpiecznatomografia.pl/dla-pacjenta
    3. telefonicznego pod numerem telefonu: + 48 733 933 212.
  3. Proces udzielania świadczeń zdrowotnych rozpoczyna się w Rejestracji. Pacjent jest zobowiązany do okazania dokumentu tożsamości w celu potwierdzenia swojej tożsamości. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o. jest uprawniona do przetwarzania danych osobowych pacjentów, w tym numeru PESEL, niezbędnych do realizacji świadczeń zdrowotnych oraz prowadzenia dokumentacji medycznej.
  4. Po zarejestrowaniu do lekarza, pacjent w umówionym terminie i godzinie zgłasza się do gabinetu lekarskiego. Na pierwszą wizytę pacjent powinien stawić się 15 minut wcześniej w celu założenia dokumentacji medycznej.
  5. W trakcie udzielania świadczenia zdrowotnego pacjent ma prawo do uzyskania wszystkich niezbędnych informacji i wyjaśnień dotyczących planowanego lub przeprowadzanego badania.
  6. W przypadku zmiany terminu lub godziny świadczenia zdrowotnego, pracownik rejestracji kontaktuje się z pacjentem telefonicznie w celu uzgodnienia nowego terminu.
  7. Na każdym etapie udzielania świadczenia zdrowotnego pacjent ma prawo do złożenia skargi / zażalenia na zachowanie lub czynności personelu ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o. Skargi / zażalenia przyjmuje Zarząd Spółki ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o.
  8. Skarga może być złożona ustnie lub pisemnie. Każda skarga złożona w formie pisemnej wymaga udzielenia odpowiedzi w formie pisemnej, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty jej otrzymania.

 

§ 7 Organizacja i zadania

  1. Do głównych zadań organizacyjnych Personelu należy:
    1. realizacja zadań i celów, dla których ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o. została utworzona, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz postanowieniami niniejszego Regulaminu,
    2. rzetelne, kompetentne i terminowe wykonywanie powierzonych obowiązków,
    3. dbałość o należyty wizerunek podmiotu leczniczego oraz wysoki standard obsługi pacjenta,
    4. zapewnienie sprawnego funkcjonowania jednostki organizacyjnej,
    5. przestrzeganie tajemnicy zawodowej, zasad etyki zawodowej oraz Karty Praw Pacjenta,
    6. wykonywanie innych zadań wynikających z zakresu obowiązków lub poleceń służbowych.
  2. Do podstawowych zadań personelu medycznego należy:
    1. prowadzenie działań diagnostycznych,
    2. postawienie diagnozy,
    3. wykonywanie badań z zakresu rentgenodiagnostyki, radiologii i diagnostyki obrazowej,
    4. prowadzenie dokumentacji medycznej zgodnie z przepisami prawa.
  3. Do zadań Recepcji należy:
    1. opieka i nadzór nad osobami wchodzącymi na teren Podmiotu leczniczego,
    2. rejestrowanie pacjentów oraz zapewnienie im opieki do momentu przejęcia przez personel medyczny,
    3. prowadzenie dokumentacji medycznej,
    4. przyjmowanie opłat za usługi medyczne oraz obsługa elektronicznego systemu księgowego,
    5. nadzór nad mieniem podmiotu leczniczego oraz podejmowanie działań w przypadku stwierdzenia jego uszkodzenia, zniszczenia, kradzieży lub zagrożenia (np. pożar).
  4. Recepcja podlega bezpośrednio Kierownikowi pracowni radiologicznej, który nadzoruje jej bieżące funkcjonowanie.
  5. ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o., w ramach realizacji zadań statutowych, może współpracować z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, organizacjami społecznymi oraz instytucjami, których celem statutowym jest ochrona zdrowia i wspieranie zdrowia publicznego.

 

§ 8 Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych

  1. W sytuacji, gdy ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o. nie jest w stanie zapewnić niezbędnej kompleksowości w ramach udzielanego świadczenia bądź wymagana jest konsultacja specjalistyczna, osoba udzielająca świadczeń, udziela pacjentowi informacji o podmiotach wykonujących działalność leczniczą, które mogą udzielić świadczeń w zakresie wymaganym w danym przypadku.
  2. Lekarz może wydać skierowanie na badania diagnostyczne, do poradni specjalistycznych lub leczenia stacjonarnego, jeżeli przemawiają za tym względy medyczne.

 

§ 9 Postępowanie z dokumentacją medyczną

  1. ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o. prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną na zasadach określony w niniejszym Regulaminie, a także w Ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta i w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 kwietnia 2020 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania.
  2. Podmiot leczniczy zapewnia ochronę danych osobowych zawartych w dokumentacji medycznej, zgodnie z przepisami prawa, w szczególności z RODO i ustawą o ochronie danych osobowych.
  3. Dokumentację, o której mowa w ust. 1 udostępnia się na podstawie art. 26 Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta w szczególności na wniosek:
    1. pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego, bądź osoby upoważnionej przez pacjenta; po śmierci pacjenta, prawo wglądu w dokumentację medyczną ma osoba upoważniona przez pacjenta za życia,
    2. podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych,
    3. organu władzy publicznej, Narodowego Funduszu Zdrowia, organu samorządu zawodów medycznych oraz Konsultantów Krajowego i Wojewódzkiego, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności kontroli i nadzoru,
    4. Ministra do spraw zdrowia, Sądu, Prokuratura, Lekarza sądowego i Rzecznika odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem,
    5. organu rentowego oraz zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem,
    6. zakładu ubezpieczeń, za zgodą pacjenta,
    7. uprawnionych na mocy odrębnych ustaw organów i instytucji, jeżeli badanie zostało przeprowadzone na ich wniosek,
    8. podmiotów prowadzących rejestry usług medycznych, w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów,
    9. Wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych, w zakresie prowadzonego przez nią postępowania,
    10. spadkobierców pacjenta w zakresie prowadzonego postępowania przed Wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych,
    11. osób wykonujących czynności kontrolne na podstawie art. 39 ust. 1 Ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia,
    12. szkoły wyższej lub instytutowi badawczemu do wykorzystania do celów naukowych, bez ujawniania nazwiska i innych danych umożliwiających identyfikację osoby, której dokumentacja dotyczy.
  4. Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
    1. poprzez wykonanie kopii,
    2. poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z obowiązkiem jego zwrotu – wyłącznie na żądanie uprawnionego organu lub podmiotu.
  5. Za udostępnienie dokumentacji medycznej poprzez sporządzenie pierwszej kopii, ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o. nie pobiera opłaty. Za każdą kolejną kopię pobierana jest opłata w wysokości 20,00 zł za sporządzenie kopii dokumentacji medycznej na elektronicznym nośniku danych, jeżeli dokumentacja medyczna prowadzona jest w postaci elektronicznej.
  6. Wysokość opłat ustalana jest z uwzględnieniem rzeczywistych kosztów ich sporządzenia.

 

§ 10 Organizacja procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat

  1. ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o. nie ma podpisanej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, w związku z czym wszystkie świadczone usługi są odpłatne. Cennik świadczonych usług jest ogólnodostępny w siedzibie ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o., oraz na stronie internetowej https://bezpiecznatomografia.pl/
  2. Odpłatne świadczenia zdrowotne są udzielne za wynagrodzeniem, którego wysokość określa cennik ustalany przez Zarząd Spółki ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o. Ustalając wysokość opłat, wzięto pod uwagę konieczny do wykonania świadczenia nakład pracy fachowego Personelu medycznego, zużycie sprzętu i urządzeń medycznych, wartość zużytych wyrobów medycznych.

 

§ 11 Sposób kierowania

  1. Spółką ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o. kieruje Zarząd i reprezentuje ją na zewnątrz. Funkcję tę pełni Członek Zarządu – Paweł Baziuk.
    1. Do obowiązków i uprawnień Zarządu Spółki należy:
    2. organizowanie i kierowanie pracą podległego Personelu,
    3. zapewnienie racjonalnego wykorzystania czasu pracy oraz nadzór nad dyscypliną pracy,
    4. podejmowanie decyzji w sprawach zatrudnienia, wynagrodzenia, premii, rozwiązywania umów cywilno – prawnych z Personelem,
    5. kontrolowanie przestrzegania przez Personel i osoby udzielające świadczeń na podstawie umów innych niż umowa o pracę, przepisów bhp i przeciwpożarowych,
    6. przyjmowanie skarg i zażaleń oraz prowadzenie korespondencji z nimi związanej,
    7. wydawanie zarządzeń wewnętrznych,
    8. nadzór nad jakością świadczeń zdrowotnych,
    9. zatwierdzanie harmonogramów pracy osób udzielających świadczeń medycznych,
    10. wspieranie rozwoju zawodowego personelu,
    11. nadzór nad sprzętem, aparaturą medyczną i stanem technicznym pomieszczeń,
    12. zapewnienie, że świadczenia zdrowotne są realizowane wyłącznie przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje.

 

§ 12 Prawa i obowiązki pacjenta

  1. Pacjentowi korzystającemu ze świadczeń zwrotnych udzielanych w ramach działalności prowadzonej przez ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o. przysługują prawa przewidziane w Ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, a także w przepisach odrębnych.
  2. Informacja o prawach pacjenta uwzględniająca ograniczenia tych praw określone w przepisach prawa, udostępniona jest pacjentom w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych w formie pisemnej w miejscu ogólnodostępnym. W przypadku pacjenta niemogącego się poruszać, informację taką udostępnia się w sposób umożliwiający zapoznanie się z nią w pomieszczeniu, w którym pacjent przebywa.
  3. W czasie korzystania ze świadczeń medycznych w ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o. pacjent ma prawo do:
    1. poszanowania godności osobistej oraz uprzejmego traktowania przez Personel medyczny,
    2. świadczenia usług zdrowotnych przez Personel o odpowiednich kwalifikacjach, zgodnie z wymaganiami wiedzy medycznej,
    3. rzetelnej informacji o stanie zdrowia.
  4. Do obowiązków pacjenta należy:
    1. przestrzeganie porządku obowiązującego w Podmiocie leczniczym,
    2. przestrzeganie zakazu palenia tytoniu oraz spożywania alkoholu na terenie Podmiotu leczniczego,
    3. przestrzeganie higieny osobistej,
    4. przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz ppoż.,
    5. przestrzeganie zaleceń lekarza oraz pozostałego Personelu ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o.
  5. Świadczenia na rzecz pacjentów są wykonywane przez Personel posiadający odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia określone w odrębnych przepisach.
  6. Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom zgodnie z wymaganiami aktualnej wiedzy medycznej.
  7. Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentowi z należytą starannością, w warunkach odpowiadających obowiązującym w tym zakresie wymaganiom fachowym i sanitarnym.
  8. Osoby udzielające pacjentowi świadczeń zdrowotnych kierują się zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe samorządy zawodów medycznych.
  9. Świadczenia zdrowotne są organizowane w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń.
  10. Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych, ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi odpowiednio do Zarząd Spółki ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o.
  11. Pacjenci mają prawo zgłaszania uwag, wniosków i skarg osobom udzielającym im świadczeń zdrowotnych jak i bezpośrednio kierować je do Zarządu Spółki ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o.
  12. Pacjent niezadowolony z rozstrzygnięcia skargi ma prawo do:
    1. zwrócenia się ze skargą do Okręgowej Izby Lekarskiej, jeśli – według pacjenta – lekarz dopuścił się uchybień,
    2. skierowania pozwu o odszkodowanie lub zadośćuczynienie do sądu powszechnego, jeżeli w wyniku działania lub zaniechania ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o. pacjent doznał szkody majątkowej lub naruszenia dóbr osobistych,
    3. złożenia wniosku do Wojewódzkiej Komisji do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych,
    4. skierowania sprawy do Prokuratury, jeśli – zdaniem pacjenta – w trakcie leczenia doszło do popełnienia przestępstwa,
    5. zwrócenia się do Rzecznika Praw Pacjenta w przypadku naruszenia praw pacjenta.

 

§ 13 Obowiązek niesienia pomocy w sytuacjach nagłych

  1. Podmiot leczniczy nie może odmówić udzielenia świadczenia zdrowotnego osobie, która potrzebuje natychmiastowego udzielenia takiego świadczenia ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia i uzależnić jego udzielenie od uprzedniego uiszczenia opłaty.
  2. Lekarz jest zobowiązany do nieodpłatnego udzielenia pomocy w przypadku zagrożenia życia pacjenta.
  3. W sytuacji, gdy pacjent podczas badania wymaga transportu medycznego i hospitalizacji, lekarz udzielający świadczenia ma obowiązek niezwłocznego wezwania zespołu ratownictwa medycznego.

 

§ 14 Postanowienia końcowe

  1. Regulamin Organizacyjny ustala Zarząd Spółki ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o.
  2. W sprawach nieuregulowanych Regulaminem Organizacyjnym zastosowanie mają odrębne przepisy.
  3. Podanie Regulaminu do wiadomości Pacjentów następuje poprzez udostępnienie go na wniosek Pacjenta w Rejestracji.
  4. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych pacjentów zawarte są w dokumencie „Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych”, który jest dostępny dla pacjentów na recepcji.
  5. Postanowienia Regulaminu zostają podane do wiadomości wszystkich zatrudnionych w ESDENT DIAGNOSTYKA sp. z o.o.
  6. Regulamin wchodzi w życie z dniem 01.08.2025 r.